• Actualitat

Un doctorat busca crear envasos més sostenibles per als aliments

Publicat el 19/02/2024

L’enginyer químic Genís Bayés treballa en aquest projecte des de fa més de dos anys a Noel i la UdG.

Un exemple de les possibilitats de transferència de tecnologia i coneixement entre empresa i universitat. Des del Patronat treballem per a millorar la competitivitat de les empreses del territori, gràcies a la tecnologia i innovació dels grups de recerca de la UdG, en especial els de la Politècnica.

L’enginyer químic Genís Bayés va començar a estudiar un doctorat industrial fa dos anys. Des d’aleshores treballa estretament amb la Unitat d’R+D de Carn garrotxina de Noel Alimentària i el grup de recerca del Laboratori de Materials Sostenibles i Disseny de Producte de la Universitat de Girona (UdG) amb l’objectiu de desenvolupar envasos sostenibles per a la indústria alimentària.

«Nosaltres fa temps que treballem per reduir tant el plàstic que fem servir tant internament com externament», explica Jaume Planella, director d’R+D de Noel. «Ja hem tingut bastants experiències, però sempre tot és molt sostenible quan es planteja teòricament, però quan arriba al mercat el consumidor no entén que per allò s’ha de pagar més o que l’envàs té alguna limitació, com per exemple que el producte no es veu tan bé o l’envàs es dobla i no queda tan bé com un de plàstic», exposa.

Durant més de dos anys de treball, Bayés, juntament amb l’equip de Noel i la UdG, han desenvolupat amb èxit una safata de paper amb una làmina de plàstic que serveix per vendre alguns dels productes de l’empresa Garrotxina. L’envàs comença ara el procés de prova i es ven en alguns supermercats on Noel valorarà si és ben acceptat pels clients finals perquè aquest ús es pugui ampliar.

«Competir amb els plàstics és molt complicat, perquè fan servir sistemes basats en multicapes, és a dir, es combinen diferents plàstics per obtenir unes propietats molt altes», explica Genís Bayés.

D’esquerra a dreta: Jaume Planella, Genís Bayés i Marc Delgado - Foto: Aniol Resclosa
D’esquerra a dreta: Jaume Planella, Genís Bayés i Marc Delgado – Foto: Aniol Resclosa

Eliminar totalment el plàstic

A banda d’aquest envàs, Bayés també ha estat treballant a la universitat en un altre recipient «més ambiciós» en el que eliminen totalment el plàstic, pensant que potser tot i que no es pugui operar ara mateix sí que pot servir per al futur. «Podem dir que hem obtingut papers que són capaços d’oferir barrera als gasos i líquids de la mateixa manera que ho fan alguns laminats en base de plàstic», afirma Marc Delgado, professor de la Universitat de Girona i director del Grup de Recerca Laboratori de Materials Sostenibles i Disseny del Producte. Tanmateix, Delgado admet que «la barqueta de paper amb la làmina de plàstic és una solució més immediata. En l’envàs 100% lliure de plàstic estem un pas enrere».

Transferència de coneixement

Tant des de la companyia garrotxina com des de la Universitat de Girona destaquen la importància de doctorats i projectes com el de Genís Bayés per eliminar les habituals dificultats per a connectar empresa amb universitat. «Serveix com a transferència de coneixement entre les dues institucions, amb una gran importància de la part humana perquè si no hi fos ell no existiria, en Genís és el nexe», assegura Planella.

L’enginyer químic Genís Bayés està encara la recta final del seu doctorat, sis mesos per continuar treballant en aquests envasos sostenibles. Un cop acabi haurà de decidir el seu futur, tant Noel com la Universitat de Girona li obren les portes per a continuar treballant un cop finalitzin aquests tres anys de doctorat. «Qui decidirà és en Genís, poden passar molts escenaris encara», conclou Jaume Planella.

Coneix els ajuts Nuclis d’R+D per a activitats de recerca industrial i desenvolupament experimental

• Impulsa els teus projectes amb els Cupons ACCIÓ a la competitivitat de l'empresa

Impulsa els teus projectes amb els Cupons ACCIÓ a la competitivitat de l’empresa

Èxit de participació del XXV Fòrum Industrial