TAECON – Juga a ser enginyer/a Despertem vocacions amb gamificació

Hem creat el primer videojoc educatiu per despertar les vocacions i l’interès en les assignatures STEM.

Va dirigit a estudiants de 3r i 4t d’ESO, els implica en una història on han de resoldre reptes tecnològics de manera gamificada, amb diversitat d’eines i mètodes.

El que us proposem és programar sessions d’una hora amb un grup classe i la Tècnica d’Atracció de Talent, que hi serà per guiar-vos. El format pot variar en funció de les vostres necessitats: presencial o online, individual o en grups, amb cada alumne a casa seva o tots junts en una aula.

Es podrà començar a jugar a partir del gener, podeu sol·licitar una sessió enviant un correu electrònic a talent.patronat@eps.udg.edu.

Modalitats de joc:

Manual:

Pensat per jugar-hi en grups a l’aula. A través d’unes tauletes proporcionades pel Patronat, els grups entren al joc. A través d’un fil argumental, han d’anar resolent reptes arreu del món. Les eines per resoldre aquests reptes són material físic: cartolines, pots, protoboard, etc. Aquest material el proporcionem des del Patronat.

Digital:

Pensat per jugar-hi per parelles o individualment. Es pot fer a l’aula o des de casa. A través del propi ordinador, l’alumnat navega per l’univers TAECON i resol reptes arreu del món. Les eines per resoldre aquests reptes són digitals: dins de la mateixa plataforma, documents que els hi fem descarregar, altres programes i xarxes socials, etc. En algunes ocasions pot recordar a un joc de pistes o Escape Room.

Híbrid (alternativa covid):

Si t’interessa que els teus alumnes puguin manipular material manualment, es pot dissenyar una sessió on hi hagi els reptes manuals amb material fàcil d’aconseguir pel centre. I combinar aquests reptes amb alguns de digitals.

Juga:

Envia un correu a talent.patronat@eps.udg.edu tot especificant:

• Centre educatiu

• Nombre d'alumnes i curs

• Modalitat de joc: manual, digital o híbrid. Des de casa o a l'aula. Individualment, per parelles o en grups.

• Un parell d'horaris i dates per programar la sessió

Evolució de TAECON:

Curs 2018-2019

Aquest any hem començat a desenvolupar aquest gran projecte. Volíem fer un joc seriós per jugar a ser un enginyer/a i que permetés descobrir habilitats als participants. Ens vam posar en contacte amb la Doctora en Informàtica Imma Boada del Grup de Recerca Gilab i amb el Senyor Pere Cornellà de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE). Amb aquests dos professionals vam perfilar la idea i seguidament Gilab va començar a desenvolupar-la.  Gilab compta amb estudiants de pràctiques de la Politècnica, becats pel Patronat i la Politècnica ells són els que estan desenvolupant el joc sota la direcció de l'Imma Boada.

Curs 2019-2020

Aquest principi de curs 2019-20 hem pogut provar per primera vegada el nou joc seriós per despertar vocacions tecnològiques. Hem tingut l’oportunitat de realitzar quatre sessions de joc amb alumnes de 3r i 4t d’ESO. L’alumnat participant s’ho ha passat molt bé, hem pogut observar que funciona i que manté a tot el grup atent.

L'alumnat dels Centres Col·laboradors han sigut els primers a provar el joc. Ja l’han provat al Vedruna Girona i a l’Institut Lluís Companys de la Tordera.

La sessió dura una hora i consta d’un vídeo inicial on s’explica la història i la problemàtica, seguit de 5 reptes que l’alumnat ha de resoldre per ajudar als personatges. Cadascun dels reptes presenta problemes relacionats amb els estudis de la Politècnica.

Durant aquest any tenim pensat fer més proves amb els Centres Col·laboradors. Si desitgeu fer el joc amb els vostres alumnes de 3r o 4t d’ESO poseu-vos en contacte amb la Tècnica d’Atracció de Talent.

Curs 2019-2020

Durant l'aturada per la Pandèmia, s'ha optat per canviar de plataforma i poder jugar a TAECON des d'un entorn web. La Tècnica d'Atracció de Talent ha dissenyat nous reptes 100% digitals per tal de poder-hi jugar des de casa. També s'han començat a desenvolupar els primers reptes Gamificats, per exemple, un Geomag digital.