III Olimpiades Nacionals de l’Enginyeria Industrial

Publicat el 18/12/2023

L’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona organitzarà el pròxim 17 de juliol de 2024 la III Olimpíada Nacional d’Enginyeries Industrials.

L’Olimpíada Nacional d’Enginyeries Industrials té com a objectiu, estimular l’interès per les professions STEAM en general i per l’Enginyeria Industrial en particular. Entre aquests objectius es troba el d’ajudar als alumnes d’ESO, Batxillerat i FP a descobrir l’interès per les titulacions universitàries de l’àmbit de l’enginyeria Industrial, ja que és un dels perfils més demandats del nostre país i de tot el món.

Aquesta olimpíada està organitzada en col·laboració amb els col·legis professionals de Girona, el Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials, el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya (Demarcació de Girona) i el Patronat de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona.

Resum del repte

La prova consistirà en un repte tecnològic dut a terme per equips de 3 estudiants acompanyats d’un/a professor/a, tutor/a, per a cadascuna de les categories. Les dues categories són:

• Batxillerat/cicles formatius de grau superior.
  • Tercer i quart curs d’ESO/cicles formatius de grau mitjà.

L’objectiu és construir una estructura automàtica de rescat tipus pont, que permeti salvar la distància entre dos parets que limiten un barranc. Del centre d’aquesta estructura ha de descendre fins al fons del barranc una cistella amb un equip de rescat per portar a terme l’operació de rescat (no cal que la cistella pugi de nou fins al pont). L’estructura ha de tenir unes dimensions que permetin el pas d’un vehicle, la cistella i l’equip de rescat i suportar el seu pes. Aquests paràmetres seran controlats pels jutges de la prova. Les dos parets i el barranc consistiran en 2 taules estàndard d’alçada 75cm. El vehicle i l’equip de rescat seran proporcionats pels jutges de la prova i, en el cas del vehicle, tindrà unes especificacions concretes depenen de la categoria.

El vehicle ha de poder recórrer el pont (aquesta operació la faran els jutges de forma manual) i quedarà situat sobre el pont en el lloc on l’equip tingui previst fer el descens de la cistella.

L’equip de rescat vindrà representat per 3 piles AAA. Aquestes s’ubicaran manualment a la cistella abans del descens, i tot el conjunt haurà de realitzar el descens de forma controlada.

Per la categoria Batxillerat/cicles formatius de grau superior, les taules estaran separades entre elles 50 cm i el vehicle vindrà representat per un cub de fusta de dimensions 10 cm x 8 cm x 2 cm i 110 g de pes.

Per la categoria Tercer i quart curs d’ESO/cicles formatius de grau mitjà, les taules estaran separades entre elles 30 cm i el vehicle vindrà representat per un cub de fusta de dimensions 6 cm x 3 cm x 2 cm i 40 g de pes.

Criteris de valoració:

Demostració de la consecució del repte: desplegar el pont, comprovacions, descens de la cistella de rescat amb la càrrega.

• El disseny ha de ser transportable (desmuntable o desplegable) i ha d’ocupar el mínim volum possible.
  • Temps de muntatge.
  • Temps total d’operació del pont i la cistella de rescat (incloent-hi el temps de muntatge): màxim 3 minuts.
  • Comprovació del pas del vehicle.
  • Capacitat de suportar la càrrega especificada.
  • Optimitzar l’ús dels elements emprats.
  • Sostenibilitat del material emprat.
  • Creativitat de la solució.

Les manipulacions manuals de la plataforma per part dels participants que no s’hagin especificat rebran penalitzacions.

Què cal fer per participar?

En cas d’estar interessats a participar en la fase territorial de les Olimpíades de l’Enginyeria, haureu d’emplenar el següent formulari:  Formulari

Abans de la finalització del termini, s’haurà de penjar en el mateix formulari un vídeo. Aquest haurà de mostrar en un màxim de 5 minuts l’evolució del treball que ha fet l’equip, i el funcionament de la solució.

Els representants presentats per l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona a les Olimpíades Nacionals seran seleccionats d’entre tots els participants tenint en compte la millor solució al problema presentada en el vídeo. S’escollirà un representant per cadascuna de les categories.
Us animem a presentar-vos amb els vostres alumnes!!
Creiem que pot ser una experiència molt enriquidora i més aprofitant que aquest any es celebren a L’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Girona.

Per qualsevol dubte o pregunta que us sorgeixi us podeu dirigir a:
Contacte: Esther Estalella Martínez
Correu: talent.patronat@eps.udg.edu
El termini de presentació de candidatures és: 14 de juny de 2024

• Coneix els ajuts Nuclis d’R+D

Coneix els ajuts Nuclis d’R+D per a activitats de recerca industrial i desenvolupament experimental

• Impulsa els teus projectes amb els Cupons ACCIÓ a la competitivitat de l'empresa

Impulsa els teus projectes amb els Cupons ACCIÓ a la competitivitat de l’empresa

Èxit de participació del XXV Fòrum Industrial

Plana Hurtós Enginyers al Patronat Politècnica

El Tarlà tornarà a girar a cop de volant al carrer Argenteria