El Tarlà tornarà a girar a cop de volant al carrer Argenteria

Publicat el 15/04/2024

Els aparells col·locats al balcó de dalt la joieria Quera per fer giravoltar el ninot s’accionaran a partir d’un volant que hi haurà a peu de carrer.

Amb un mecanisme que ha estat dissenyat durant més de tres mesos per l’àrea d’enginyeria mecànica de la Universitat de Girona, amb l’alumne de quart Miquel Teixidor com a gran responsable, després de la proposta feta per l’Ajuntament.

El Tarlà és una de les figures més típiques de Girona, especialment, quan giravolta el carrer de l’Argenteria. Fa molts anys que dona el tret de sortida oficial a les festes de la primavera. De fet, el personatge gira i gira fins que es treu passat Temps de Flors. Ben segur que els gironins saben la seva llegenda que s’amaga al seu darrere, però més pocs coneixen els secrets i les tècniques amb les quals gira aquest ninot.

Des de fa molts anys que l’Ajuntament i la Universitat de Girona treballen en equip perquè el Tarlà giri. Durant anys, les maniobres es feien al balcó d’un edifici propietat de la universitat a l’esquerra del carrer del pont de Pedra. Tanmateix, quan la UdG va vendre l’edifici, l’estratègia va haver de canviar. L’any 2019 es va fer d’equips mòbils que accionen el torniquet des de baix, tot i que continua desplaçant-se des del mateix balcó.

Amb la pandèmia pel mig, després es va optar per canviar de balcó i fer girar el Tarlà des del costat oposat, just a dalt de la joieria Quera. Es va continuar fent amb un dispositiu mòbil, però «la sensació de fer-lo girar no era la mateixa que la inicial, quan es feia girar amb un volant», detalla el professor agregat de l’àrea d’enginyeria mecànica de la UdG, Dani Trias.

El nou mecanisme del Tarlà / ANIOL RESCLOSA
El nou mecanisme del Tarlà / FOTO ANIOL RESCLOSA

Com es mou el Tarlà?

I és que l’Ajuntament va proposar a la universitat «tornar al volant». L’àrea d’enginyeria, es va posar mans a l’obra, amb un treball «intens de tres o quatre mesos» que ha tingut l’alumne de quart, Miquel Teixidor com a principal artífex —amb l’ajuda del professor associat, Jordi Torrent— del nou sistema amb el qual girarà el Tarlà. Ara serà «com un joystick» que estarà al volant —situtat a peu de carrer— i, a partir d’un sensor de posició s’enviarà un senyal a la placa del circuit instal·lada al balcó que s’encarregarà de regular el gir del ninot.

A més, el motor que impulsa el moviment també ha canviat. Trias va reconèixer que haver de substituir el balcó suposava “un altre problema”. Anteriorment, la transmissió era una cadena de bicicleta, que “es va desmuntar i fins i tot es va trencar”. Per això, ara s’ha posat un motor directament connectat a l’eix del Tarlà i que farà que no hi hagi aquests problemes.

Els mecanismes van estar muntats tres setmanes a l’Escola Politècnica i «allà ha funcionat perfecte». Tanmateix, dijous al matí es van instal·lar tots els aparells i es van fer les proves perquè el pròxim dissabte no hi hagi cap ensurt quan el Tarlà hagi de girar per primera vegada. Es tarda hores a muntar els aparells. «Els balcons del Barri Vell no estan ben alineats», diu Trias. De fet, dijous explicava que no sabien «com eren les columnes» i «el balcó està més inclinat» del que pensaven. Les proves van sortir bé, i el Tarlà girarà, com cada any, per inaugurar a les Festes de la Primavera de Girona.

• Coneix els ajuts Nuclis d’R+D

Coneix els ajuts Nuclis d’R+D per a activitats de recerca industrial i desenvolupament experimental

• Impulsa els teus projectes amb els Cupons ACCIÓ a la competitivitat de l'empresa

Impulsa els teus projectes amb els Cupons ACCIÓ a la competitivitat de l’empresa