Comexi i la UdG creen un sistema amb IA per optimitzar la impressió flexogràfica

Publicat el 26/06/2024

El Patronat de la Politècnica de la Universitat de Girona (UdG) es complau a anunciar la creació d’un nou sistema amb intel·ligència artificial (IA) fruit de la col·laboració entre Comexi, empresa referent en la fabricació de maquinària per a la indústria d’impressió i conversió, i la UdG. El sistema té com a objectiu optimitzar els processos d’impressió flexogràfica, un tipus d’impressió molt utilitzat en la producció d’embalatges i etiquetes.

Des de fa més de dos anys treballen en el projecte FlexUp dissenyat per reduir el temps d’ajustament de les màquines per a cada treball d’impressió.

Comexi i el grup eXiT treballen des de fa dos anys en un projecte, sota el nom FlexUp, dissenyat per reduir significativament el temps d’ajustament de les màquines d’impressió flexogràfica (dedicades a la impressió de materials com el plàstic).

La companyia gironina especialitzada en la indústria de la impressió i conversió de l’envàs flexible i el grup de recerca de l’Institut d’Informàtica i Aplicacions de la Universitat de Girona han desenvolupat un sistema basat en Intel·ligència Artificial (IA). Aquest aprèn de les tasques d’impressió anteriors per predir els ajustos òptims per a noves tasques i així agilitzar el procés.

Aquest sistema -que es tracta d’una actuació subvencionada que s’ha realitzat amb el suport d’ACCIÓ- utilitza mètodes d’aprenentatge automàtic per identificar els atributs rellevants de cada tasca i entrenar un model predictiu dels ajustaments de la màquina. Quan s’assigna una nova tasca a la màquina, el model de predicció s’aplica per suggerir ajustos a l’operari, sense necessitat d’imprimir cap mostra. L’operari finalitza l’ajustament basant-se en aquests suggeriments, i cada nova tasca completada s’incorpora al sistema per millorar-ne el model.

D’esquerra a dreta: Emili Aldabó, Berta Palahí, Josep Noguer, Joan Colomer, Joaquim Meléndez, Victor Micó i Marc Vinyoles. / Marc Martí

D’esquerra a dreta:

• Emili Aldabó: Tech Entrepreneurship Senior Consultant (ACCIÓ)
  • Berta Palahí
  • Josep Noguer: Data Scientist (Indústria 4.0 – Comexi)
  • Joan Colomer
  • Joaquim Meléndez
  • Victor Micó: Data Scientist (Indústria 4.0 – Comexi)
  • Marc Vinyoles: responsable Indústria 4.0 (Indústria 4.0 – Comexi)

També han participat en el projecte:

• Toni Garrido: R+D Project Leader Printing (Printing – Comexi)
  • Miquel Marcó: responsable R+D Printing (Printing – Comexi)

Actuació subvencionada amb el suport d’ACCIÓ, un programa d’ajuts de la Generalitat de Catalunya que té com a objectiu promoure la innovació i la transferència de coneixement en el teixit empresarial català. El programa ofereix subvencions a empreses per al desenvolupament de projectes d’R+D+i que tinguin un alt potencial d’innovació i un impacte positiu en la competitivitat de les empreses.

El Patronat de la Politècnica celebra 50 anys amb un plenari dinàmic i amb una visió optimista de futur

• 2a edició Premi Transició Energètica de Girona

2a edició | Premi Transició Energètica de Girona